Użytecznym kryterium klasyfikacji do zdarzeń potencjalnie wypadkowych jest ocena ryzyka zawodowego. Pozwala ona stwierdzić, którymi zdarzeniami pracodawca powinien zająć się w pierwszej kolejności, ramy czasowe dla minimalizacji ryzyka oraz tryb monitoringu wykonania tych zadań.
Należy pamiętać, że każde zdarzenie wypadkowe stanowi błąd w organizacji zakładu pracy. Odpowiedni system zbierania i analizy zdarzeń wypadkowych pozwoli je eliminować. Ważne przy tym jest, aby pracownicy przekazywali kierownictwu informacje i sytuacjach niebezpiecznych, bowiem odcięcie przełożonych od tych informacji znacznie ogranicza ich możliwości podejmowania działań korygujących. Istotne znaczenie ma również informacja zwrotna skierowana do pracowników, potwierdzająca, że system funkcjonuje i przynosi korzyści zarówno dla pracowników, jak i dla firmy.

Źródło: Przyjaciel przy pracy 2010, nr 9, s. 20-22, Jerzy Karczewski, Krystyna Karczewska, Sebastian Narusiewicz