Strona główna » Wiedza » Pytania i odpowiedzi » Wymagania dla kanałów samochodowych przeznaczonych do prac naprawczych przy samochodach osobowych

Wymagania dla kanałów samochodowych przeznaczonych do prac naprawczych przy samochodach osobowych

17.12.08
articleImage: Wymagania dla kanałów samochodowych przeznaczonych do prac naprawczych przy samochodach osobowych fot. Thinkstock
W jakim akcie prawnym można znależć wymagania, w szczególności wymagania bhp, jakim powinny odpowiadać kanały samochodowe przeznaczone do prac naprawczych przy samochodach osobowych?
Do przeglądu i napraw samochodów osobowych w warsztatach samochodowych obecnie stosuje się podnośniki kolumnowe, które są zdecydowanie bardziej ergonomiczne dla pracowników. Powinny one jednak spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 października 2008 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla maszyn (Dz. U. Nr 199, poz. 1228), wdrażające do prawa polskiego postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/42/WE z 17 maja 2006 r. w sprawie maszyn (Dz. Urz. UE L 157 z 09.06.2006, str. 24 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki z 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy. (Dz. U. Nr 191, poz. 1596 z późn. zm.).
Zastosowanie podnośników zamiast kanałów znacznie zwiększa bezpieczeństwo i poprawia warunki pracy. Praca jest bowiem wykonywana na płaszczyźnie podłogi, na równym podłożu, a mechanizm podnośnika umożliwia precyzyjne dopasowanie wysokości uniesienia pojazdu do wykonywanych czynności naprawczych, co ma istotne znaczenie z punktu widzenia ergonomii. Podnośnik nie utrudnia podstawienia pod podniesiony samochód np. wózka z potrzebnymi do naprawy narzędziami i częściami zamiennymi, co nie tylko zapobiega urazom, ale skraca czas naprawy, ułatwia utrzymanie czystości, usuwanie rozlanych płynów eksploatacyjnych itp. Trzeba pamiętać, że podnośniki (podobnie jak inne maszyny) nabyte przed dniem 1 stycznia 2003 r. powinny były być, w terminie do 1 stycznia 2006 r., dostosowane do minimalnych wymagań dotyczących maszyn.

Natomiast w przypadku kanałów remontowych (przeglądowych, rewizyjnych) warto zwrócić uwagę na istotne zagrożenie. W kanale mogą gromadzić się, pochodzące ze spalin, dwutlenek i tlenek węgla. Co prawda trujący tlenek węgla jest nieco lżejszy od powietrza, ale jako produkt spalania paliw powstaje w mieszaninie z cięższym od powietrza dwutlenkiem, co sprawia, że spaliny mają sumaryczną gęstość większą od powietrza i gromadzą się w dolnych partiach pomieszczeń – jeśli w warsztacie samochodowym jest kanał przeglądowy, gromadzą się właśnie tam.

W wielu warsztatach nadal są używane kanały samochodowe i przy ocenie ich zgodności z przepisami można kierować się wymaganiami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 1 lutego 2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów (Dz. U. Nr 25, poz. 209 z późn. zm) – dalej r.b.t.p. Przepisy r.b.t.p. określają wymagania dotyczące głębokości, szerokości, długości, wentylacji, półek narzędziowych, rodzaju oświetlenia, ścianek, posadzek, schodów, studzienek rewizyjnych i innych elementów kanału przeglądowego. Należy jednak pamiętać, że dotyczą one kanałów przeznaczonych do badań technicznych pojazdów samochodowych do 3,5 t, a więc prac o węższym znacznie zakresie czynności i nieco odmiennych sposobach ich wykonywania niż przy naprawach pojazdów. Z tego względu np. maksymalna szerokość kanału powinna zapewniać możliwość bezpiecznego najazdu najmniejszymi, przewidzianymi do naprawy mikrosamochodami, jak Fiat 126 p lub Smart. Wymiary kanału samochodowego powinny zapewnić bezpieczeństwo i swobodę wykonywania nie tylko czynności związanych z naprawami, ale również zejścia i wyjścia pracownika z kanału, na którym stoi pojazd.
Dodatkowe informacje można znaleźć w Polskiej Normie PN-EN 1493:2000 Podnośniki pojazdów.
Zobacz wszystkie materiały pochodzące z:
Skomentowano 0 razy
Średnia ocena artykułu (oddanych głosów: 0)

 
ZOBACZ TAKŻE

  • BHP wysokich temperatur, czyli jak zadbać o pracownika latem

    Obrazek do artykułu: BHP wysokich temperatur, czyli jak zadbać o pracownika latem

    Średnia maksymalna temperatura w sierpniu ubiegłego roku w Warszawie wynosiła 29,7°C. Tegoroczne prognozy wskazują, że także nadchodzące lato będzie owocować w upalne dni. Słońce i skwar za oknem cieszą każdego urlopowicza, jednak dla pracodawców to... Więcej

  • Świetlana przyszłość biur

    Obrazek do artykułu: Świetlana przyszłość biur

    Według badań Instytutu Saratoga odejście specjalisty i zatrudnienie na jego miejsce nowego pracownika kosztuje tyle, co roczne wynagrodzenie nowicjusza. Dlatego pracodawcy prześcigają się w tworzeniu atrakcyjnych ofert nie tylko w zakresie płacowym,... Więcej

  • Zmiana rozporządzenia ws. NDS

    Obrazek do artykułu: Zmiana rozporządzenia ws. NDS

    Dwoma rozporządzeniami Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 27 czerwca br. dokonano nowelizacji rozporządzenia w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Więcej

  • Podstawa zatrudnienia decyduje o trybie postępowania powypadkowego

    Obrazek do artykułu: Podstawa zatrudnienia decyduje o trybie postępowania powypadkowego

    Mimo że przepisy bhp nie rozróżniają świadczeń powypadkowych dla ubezpieczonych, którzy ulegli wypadkowi przy pracy w ramach stosunku pracy od świadczeń należnych w razie wypadku podczas wykonywania umowy cywilnoprawnej, to jednak rozróżniają tryb... Więcej

  • W Płocku ćwiczenia służb ratowniczych "Katastrofa 2016"

    Obrazek do artykułu: W Płocku ćwiczenia służb ratowniczych

    Procedury i koordynację działań służb ratowniczych z Mazowsza sprawdzano podczas ćwiczeń "Katastrofa 2016", które w czwartek odbyły się w Płocku. Ich scenariusz zakładał nieudaną próbę awaryjnego lądowania na Wiśle samolotu pasażerskiego. Więcej

Zapisz się na newsletter

Polecamy w oficjalnej księgarni
Wolters Kluwer Profinfo.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE