Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHP.

Specjalista ds. BHP może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Można również zawrzeć umowę cywilnoprawną ze specjalistą BHP niebędącym pracownikiem.

Zgodnie z art. 23711 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) – dalej k.p., pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, zaś pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
Jednocześnie pracodawca - w przypadku braku kompetentnych pracowników - może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy.
Zarówno pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby.
Natomiast stosownie do treści art. 2091 § 1 k.p. pracodawca jest obowiązany:

  • 1) zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
  • 2) wyznaczyć pracowników do:
    • a) udzielania pierwszej pomocy,
    • b) wykonywania działań w zakresie zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników,
  • 3) zapewnić łączność ze służbami zewnętrznymi wyspecjalizowanymi w szczególności w zakresie udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, ratownictwa medycznego oraz ochrony przeciwpożarowej.

W związku z powyższym nie jest konieczne zatrudnienie specjalnej osoby w tym celu. Wystarczy wyznaczenie jednego z pracowników już zatrudnionych w zakładzie pracy.

Więcej na ten temat w Serwisie BHP.