Na razie kolejki podwieszane dysponujące własnym, mobilnym oświetleniem, działają w dwóch częściach kopalni Borynia-Zofiówka-Jastrzębie. W przyszłości mają stać się standardem we wszystkich kopalniach spółki.

"Przyglądamy się uważnie testowanym innowacjom. Jeśli okaże się, że proponowana technologia długofalowo wpływa na poprawę efektywności prowadzonego przez nas procesu wydobywczego, to będziemy je stosować we wszystkich naszych kopalniach" - zadeklarował w czwartek wiceprezes JSW ds. strategii i rozwoju Artur Dyczko.

Unowocześnienie systemu oświetlenia kolejek ma istotne znaczenie m.in. ze względu na dużą skalę ich stosowania. W kopalniach JSW jest łącznie 426 km podziemnych systemów transportowych, z czego ok. 270 km to mocowane do stropu wyrobiska kolejki podwieszane, służące do transportu ludzi i materiałów. Aby dotrzeć do miejsca pracy, górnicy przemierzają często takimi kolejkami od kilku do kilkunastu kilometrów.

MERITUM Bezpieczeństwo i higiena pracy>>

Dotąd w polskich kopalniach stosowane było wyłącznie stacjonarne oświetlenie podziemnych stacji kolejek, montowane na obudowie wyrobisk górniczych. JSW, we współpracy z firmą Becker-Warkop, po raz pierwszy zastosowała mobilne oświetlenie stacji osobowych i materiałowych.

"W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że chodzi o kolejki podwieszane, które mają swoje oświetlenie. Zestawy osobowe są podświetlane od dołu na biało podczas wsiadania i wysiadania załogi do kolejki, oraz na czerwono, gdy kolejka jest w ruchu. Podczas transportu materiału kolejka oświetla stację materiałową, ponadto istnieje możliwość oświetlenia trasy transportu" - wyjaśniła w czwartek rzeczniczka JSW Katarzyna Jabłońska-Bajer.

Pierwsze takie zestawy kolejkowe z mobilnym oświetleniem pracują już w kopalniach Borynia i Zofiówka - częściach zespolonej kopalni Borynia-Zofiówka-Jastrzębie. W Boryni kolejka z mobilnym oświetleniem stacji materiałowych działa na poziomie 838 m, w Zofiówce wdrożono pierwsze mobilne oświetlanie stacji osobowych 900 m pod ziemią.

"Mobilne oświetlenie stacji daje możliwość wyeliminowania dotychczas stosowanego na wszystkich polskich kopalniach węgla kamiennego oświetlenia stacjonarnych stacji, budowanego na obudowie wyrobisk górniczych" - zaznaczyła rzeczniczka, wskazując, iż zastosowanie tej technologii oświetlenia oraz możliwość wykorzystania jej na całej trasie przejazdu kolejki podnosi bezpieczeństwo i komfort prowadzenia robót transportowych. Jest to także tańsze od budowy stacjonarnego oświetlenia stacji. (PAP)

autor: Marek Błoński

edytor: Bożena Dymkowska

mab/ dym/