Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHP.

Stosownie do art. 11 pkt 6 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 404 z późn. zm.) – dalej u.p.i.p. w razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy lub przepisów dotyczących legalności zatrudnienia, właściwe organy Państwowej Inspekcji Pracy są uprawnione, odpowiednio, do nakazania ustalenia, w określonym terminie, okoliczności i przyczyn wypadku. Jednocześnie, zgodnie z art. 35 ust. 1 u.p.i.p., podmiot kontrolowany, do którego została skierowana powyższa decyzja, jest obowiązany do poinformowania organu, który ją wydał, o jej realizacji z upływem terminów określonych w decyzji. Niedopełnienie tego obowiązku, zgodnie z art. 283 § 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502), zagrożone jest karą grzywny w wysokości od 1000 zł do 30.000 zł.

Zobacz także: Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy w przedsiębiorstwie>>

W przypadku, gdy pracodawca z obiektywnych przyczyn nie jest w stanie zrealizować wydanego nakazu, może zwrócić się do organu, który go wydał, z prośbą o zmianę terminu jego wykonania, wskazując przy tym przewidywany termin realizacji. Powinien on być realny i jak najszybszy, a pracodawca powinien uzasadnić złożony wniosek.
Samo przebywania pracownika na długotrwałym zwolnieniu lekarskim nie musi stanowić przeszkody w dopełnieniu obowiązków przez pracodawcę i zrealizowaniu nakazu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Członkowie powołanego przez pracodawcę zespołu powypadkowego mogą przecież wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, udając się do jego miejsca zamieszkania lub uzyskać te wyjaśnienia przez telefon lub za pośrednictwem poczty elektronicznej. Oczywiście w przypadku dwóch ostatnich rozwiązań należałoby uzyskać – po sporządzeniu notatki z wysłuchania osoby poszkodowanej – jej podpis na powyższym dokumencie. Można to zrobić poprzez przekazanie protokołu – po uprzednim ustaleniu tego z poszkodowanym – jego współpracownikowi, z którym utrzymuje on relacje na płaszczyźnie nie tylko służbowej, ale i prywatnej, aby dostarczył, a następnie odebrał podpisaną dokumentację powypadkową. Na podobnej zasadzie można przekazać protokół członkowi rodziny poszkodowanego (rodzicowi, małżonkowi, dziecku itp.). Jeżeli jednak z jakiegoś powodu żadne z powyższych rozwiązań nie może zostać wykorzystane (pracownik mieszka w innej, odległej miejscowości, nie ma rodziny, nikt ze współpracowników nie utrzymuje z nim pozasłużbowych relacji itp.), pracodawca może skorzystać z usług firmy kurierskiej, która z dnia na dzień dostarczy dokumenty, a następnie zwróci je do siedziby pracodawcy.
Jak widać na powyższych przykładach, przebywanie pracownika na zwolnieniu lekarskim nie zawsze musi stanowić uzasadnioną przyczynę niedotrzymania terminu realizacji nakazu zobowiązującego pracodawcę do ustalenia okoliczności i przyczyn zaległego wypadku przy pracy.

Zobacz także: Nakaz inspektora pracy nie musi zawierać uzasadnienia faktycznego i prawnego>>

Więcej na ten temat w Serwisie BHP.