Odpowiedź

Zespół powypadkowy, który dysponuje kopią mandatu karnego potwierdzającego winę poszkodowanego, będącego sprawcą kolizji drogowej, może dołączyć ją do protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W przypadku, gdy poszkodowany nie chce (nie może) takiej kopii udostępnić (nie ma takiego obowiązku), informacja o przyjęciu przez poszkodowanego mandatu powinna wynikać bezpośrednio z treści protokołu powypadkowego.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis BHP
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

Uzasadnienie

Stosownie do art. 234 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.), w razie wypadku przy pracy pracodawca ma obowiązek podjąć niezbędne działania eliminujące lub ograniczające zagrożenie, zapewnić udzielenie pierwszej pomocy osobom poszkodowanym i ustalić w przewidzianym trybie okoliczności i przyczyny wypadku oraz zastosować odpowiednie środki zapobiegające podobnym wypadkom w przyszłości.

Okoliczności i przyczyny zdarzenia, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2009 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 105, poz. 870) – r.u.o.p.w., analizuje zespół powypadkowy (co do zasady składający się z pracownika służby bhp oraz społecznego inspektora pracy), który powinien tego dokonać nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. Potwierdzeniem pracy zespołu jest protokół powypadkowy, sporządzony według wzoru ustalonego w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy (Dz. U. Nr 227, poz. 2298). Protokół powinien być sporządzony w niezbędnej liczbie egzemplarzy i wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową doręczony niezwłocznie pracodawcy w celu zatwierdzenia.

Ustalając okoliczności i przyczyny zdarzenia zespół powypadkowy, zgodnie z § 7 r.u.o.p.w., powinien m.in.: wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków wypadku, a także zebrać inne dowody dotyczące wypadku. Ponadto zespół powypadkowy powinien również wykorzystać materiały zebrane przez organy prowadzące śledztwo lub dochodzenie, jeżeli oczywiście materiały te zostaną mu udostępnione.

Jeśli sam poszkodowany udostępni zespołowi powypadkowemu kopię mandatu karnego, który przyjął po spowodowanej przez siebie kolizji drogowej zakwalifikowanej jako wypadek przy pracy, dokument ten może stanowić załącznik do protokołu powypadkowego, potwierdzający winę poszkodowanego w zakresie naruszenia przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia. Jeżeli poszkodowany nie chce (lub nie może, bo np. zgubił) kopii udostępnić, informacja o przyjęciu przez poszkodowanego mandatu powinna wynikać bezpośrednio z treści protokołu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1242 z późn. zm.), jeżeli z protokołu powypadkowego będzie wynikało, że wyłączną przyczyną wypadku przy pracy było udowodnione naruszenie przez poszkodowanego przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane przez niego umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa, to zostanie on pozbawiony wszelkich świadczeń odszkodowawczych z ubezpieczenia wypadkowego.

Maciej Ambroziewicz, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 28 maja 2016 r.